مصراوى سات  


اذكر الله و صل على الحبيب محمد عليه الصلاة و السلام
جميع ما يطرح بالمنتدى لا يعبر عن رأي الاداره وانما يعبر عن رأي صاحبه فقط وليس لنا صفحات او اى شئ على الفيس بوك او غيره



مشاهدة القنوات الفضائية بدون كارت مخالف للقانون و المنتدى للغرض التعليمى فقط


العودة   مصراوى سات > الصيانة > صيانة التليفزيون

موضوع مغلق
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 04-21-2012, 11:14 PM
محب الخير للناس محب الخير للناس غير متواجد حالياً
مصراوى متميز
تاريخ التسجيل : Mar 2011
المشاركات : 1,544
الدولة : مصر
افتراضي للتأكد هل صحيح موضوع الزئبق الاحمر في التلفزيونات القديمه؟؟


السلام عليكم
سمعنا أن الاجهزه القديمه تحتوي على مادة الزئبق فهل هذا صحيح؟؟

التوقيع
  #2  
قديم 04-22-2012, 01:11 AM
الصورة الرمزية امير النجار
امير النجار امير النجار غير متواجد حالياً
مصراوى جديد
تاريخ التسجيل : Apr 2012
المشاركات : 22
الدولة : مصر
افتراضي


اخى الفاضل لاتشغل بالك بهذا الكلام فهذا الكلام غير صحيح مش موجود فى التليفزيون القديم ولكن موجود فى اشياء اخرى وعندى كافة استخدامات الزئبق ولكن فى النهاية لاتفيدك فى مجرد معلومات غامضة

  #3  
قديم 04-22-2012, 07:56 AM
مهندس الصيانه مهندس الصيانه غير متواجد حالياً
مصراوى
تاريخ التسجيل : Feb 2012
المشاركات : 94
الدولة : ام الدنيا مصر
افتراضي


مع احترامى للاستاذ امير النجار بالفعل فيه اجهزه قديمه جدا جدا تحتوى على هذه الماده <الزئبق الاحمر >بس للاسف الموديلات دى قديمه قوى وصعب جدا العصور عليها والماده دى موجوده فى سوكيت الشاشه فى امبول يشبه اللمبه الفيوزيه

  #4  
قديم 04-22-2012, 09:43 AM
الصورة الرمزية حمدى البندى
حمدى البندى حمدى البندى غير متواجد حالياً
المشرف المميز قسم صيانة التلفزيون
تاريخ التسجيل : Mar 2011
المشاركات : 5,294
الدولة : مصر
افتراضي


كلام غير مؤكد بالمرة

التوقيع

لا تفكر في ما تريد أن تأخذ ، بل فكر في ما تستطيع أن تقدم
  #5  
قديم 04-22-2012, 11:24 AM
مهندس الصيانه مهندس الصيانه غير متواجد حالياً
مصراوى
تاريخ التسجيل : Feb 2012
المشاركات : 94
الدولة : ام الدنيا مصر
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى البندى مشاهدة المشاركة
كلام غير مؤكد بالمرة
الكلام مؤكد اخى حمدى ولو انت مش متاكد ممكن تسأل اى مهندس فى شركه موبينيل او اتصالات

  #6  
قديم 04-22-2012, 12:01 PM
محب الخير للناس محب الخير للناس غير متواجد حالياً
مصراوى متميز
تاريخ التسجيل : Mar 2011
المشاركات : 1,544
الدولة : مصر
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس الصيانه مشاهدة المشاركة
مع احترامى للاستاذ امير النجار بالفعل فيه اجهزه قديمه جدا جدا تحتوى على هذه الماده <الزئبق الاحمر >بس للاسف الموديلات دى قديمه قوى وصعب جدا العصور عليها والماده دى موجوده فى سوكيت الشاشه فى امبول يشبه اللمبه الفيوزيه
طيب انا عندي راديو قديم جداا منذ حوالي اكثر من 50 سنه فهل توجد فيه هذه الماده؟؟ واين توجد تحديدا
وايضا تلفزيون قديم ظهر التلفاز خشبي مخرم .

التوقيع
  #7  
قديم 04-22-2012, 12:09 PM
محمد السني محمد السني غير متواجد حالياً
موقوف لمخالفة قوانين المنتدى
رابطة مشجعى نادى الأهلى
رابطة مشجعى نادى الأهلى
تاريخ التسجيل : Jun 2010
المشاركات : 268
الدولة : مصر
افتراضي


انا عندي زئبق فضي

  #8  
قديم 04-22-2012, 12:12 PM
محب الخير للناس محب الخير للناس غير متواجد حالياً
مصراوى متميز
تاريخ التسجيل : Mar 2011
المشاركات : 1,544
الدولة : مصر
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السني مشاهدة المشاركة
انا عندي زئبق فضي
استخرجته من اجهزه؟؟

التوقيع
  #9  
قديم 04-22-2012, 12:45 PM
مهندس الصيانه مهندس الصيانه غير متواجد حالياً
مصراوى
تاريخ التسجيل : Feb 2012
المشاركات : 94
الدولة : ام الدنيا مصر
افتراضي


يا اخوانى لا نفع مما نقوله وريحوا دماغكم لان الاجهزه التى تحتوى على هذه الماده انقرضت من زمان

  #10  
قديم 04-22-2012, 12:47 PM
محب الخير للناس محب الخير للناس غير متواجد حالياً
مصراوى متميز
تاريخ التسجيل : Mar 2011
المشاركات : 1,544
الدولة : مصر
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس الصيانه مشاهدة المشاركة
يا اخوانى لا نفع مما نقوله وريحوا دماغكم لان الاجهزه التى تحتوى على هذه الماده انقرضت من زمان
من زمان اد ايه يعني هي الاجهزه دخلت مصر امتى اصلا؟

فيه تلفزيونات بقالها 60 سنه وموجوده

التوقيع
  #11  
قديم 04-22-2012, 04:29 PM
البرنس المحترف البرنس المحترف غير متواجد حالياً
مصراوى متألق
تاريخ التسجيل : Jun 2010
المشاركات : 913
الدولة : مصر
افتراضي


ر

التوقيع
مصراوى سات ملوك الفضائيات
  #12  
قديم 04-22-2012, 05:48 PM
اسامه الحكيم اسامه الحكيم غير متواجد حالياً
مصراوى محترف
رابطة مشجعى نادى الأهلى
رابطة مشجعى نادى الأهلى
تاريخ التسجيل : Jun 2010
المشاركات : 10,510
الدولة : أى بلد
افتراضي


حضرات القضاه والمستشارين

زئبق ايه وتخاريف ايه اللى انتم بتحكوا فيها

مادة الزئبق دى معروفه من قديم الزمن

ومش معقوله ماده نادره ومعروفه من زمان

هيحطوها فى تليفزيون عبيط

دى حتى معروفه من ايام الفراعنه

هييجوا من 50 سنه يحطوها فى تليفزيون

وايه لزمتها فى التليفزيون

علشان ايه هيحطوا ماده غاليه جدا ومعروفه جدا فى التليفزيون او فى اشياء اخرى

ربنا يتم علينا نعمة العقل

وشكرا

  #13  
قديم 04-22-2012, 11:04 PM
الصورة الرمزية امير النجار
امير النجار امير النجار غير متواجد حالياً
مصراوى جديد
تاريخ التسجيل : Apr 2012
المشاركات : 22
الدولة : مصر
افتراضي


اخى الفاضل انت لاتزال مصر ان الزئبق موجودالموديلات دى قديمه قوى وصعب جدا العصور عليها والماده دى موجوده فى سوكيت الشاشه فى امبول يشبه اللمبه الفيوزيه هذا الكلام مسموع فقط من اشخاص ولم يعثرعلية اى حد فى اى تليفزيون قديم ولاراديو قديم لانك لو تعرف مكونات الزئبق لتكون مقتنع الزئبق الاحمر ماهو الا اسم مادة كيماوية تستخدم فى القنابل فهل تضع فى راديو اوتليفزيون والزئبق انواع منة الابيض والاحمر والفضى واعلهم الروحانى الذى يستخدم فى التحنيط عند الفراعنة وكل واحد لة استخدام معين عند الذى يعرف استخدامة الصحيح فلاتجادل هذا ذكرني بالزئبق العادي الطبيعي لونه الفضي الرصاصي كان الناس تسقي ابنائهم هذا الزئبق لمنع السحر .

انا سألت استاذ كيمياء عن اضراره اذا احد ابتلع الزئبق العادي فقال هو مادة سامه فاذا وصل الى المخ يسبب الجنون .

طبعا وجدنا الكثير ذكر انه شرب الزئبق عندما كان طفل وعقله عال العال فمنهم من اكمل تعليمه العالي وذكائه هو هو لم يتغير

ربما يقصد الاستاذ الزئبق الصناعي الذي تدخل المواد الكيميائيه في تصنيعه وليس الطبيعي الذي يستخرج من الارض والله اعلم

  #14  
قديم 04-22-2012, 11:12 PM
مهندس الصيانه مهندس الصيانه غير متواجد حالياً
مصراوى
تاريخ التسجيل : Feb 2012
المشاركات : 94
الدولة : ام الدنيا مصر
افتراضي


يا اخوانى الافاضل والله انا سمعت زيكم كدا ومكنتش متاكد بس لما اتصل بيا مهندس من شركه موبينيل عن طريق مهندس صاحبى وورانى امام عينى صدقته وبالفعل شوفت الماده موجوده وحمره فى سوكيت شاشه قديم ولما سألته ازاى وضعوا الماده دى فى التليفزيونات مع انها غاليه الثمن قالى انها كانت كتيره ورخيصه فى هذه الايام وكانت استخداماتها فى العلم وليس لما يستخدمونها الان فى السحر والاعمال وطرق كثيره للبحث عن الاثار وخلافه وعشان تقولو طيب هما فى شركه موبينيل عايزينها ليه انا سألت نفس السؤال وكان الجواب لتقويه شبكه التليفون المحمول بس على رأى المثل اللى شاف مش زى اللى سمع وللاسف انا سمعت وشفت كمان وبراحتكم يا اخوانى لو عايزين تصدقوا أو لا ودى وجهه نظر

  #15  
قديم 04-22-2012, 11:22 PM
الوجيه الوجيه غير متواجد حالياً
خائن للامانة
تاريخ التسجيل : Feb 2011
المشاركات : 3,400
الدولة : مصر
افتراضي


السلام عليكم
تحياتى للجميع
لاتشغلواانفسكم بهذا الموضوع
هو يوجد فعلان زئبق وهذا فى الفلبس الالمانى فقط والمبه توجد خلف التيونر
وفى بعض الراديو الفلبس الالمانى فقط وهذه الاجهزه التى دخلت مصر قليله جدا
وصعب العثور عليه وانا شفته من فتره تقرب من 15 عام وكان بعض الناس يبحسون عنه بشراها ولايوجد الا فى الفلبس الالمانى وهذا غير موجود داخل مصر
لان هذه الاجهزه دخلت مصر بنسبه قليله جدا

  #16  
قديم 04-23-2012, 08:39 AM
الصورة الرمزية حمدي وادي
حمدي وادي حمدي وادي غير متواجد حالياً
مصراوى متألق
رابطة مشجعى نادى الأهلى
رابطة مشجعى نادى الأهلى
تاريخ التسجيل : Sep 2010
المشاركات : 813
الدولة : مصر فاقوس شرقيه
افتراضي


يامهندسين الالكترونيات هل من المعقول مثلا قميص بخمسون جنيه تلاقي فيه زرار دهب انا سالت في الموضوع ده استاذي المهندس وصفي وليم نسيم قال غير موجود

التوقيع
مركز حمدى لصيانة
جميع انواع التلفزيون والرسيفرومكبرات الصوت
م:حمدى محمود
  #17  
قديم 04-23-2012, 11:00 AM
مهندس الصيانه مهندس الصيانه غير متواجد حالياً
مصراوى
تاريخ التسجيل : Feb 2012
المشاركات : 94
الدولة : ام الدنيا مصر
افتراضي


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي وادي مشاهدة المشاركة
يامهندسين الالكترونيات هل من المعقول مثلا قميص بخمسون جنيه تلاقي فيه زرار دهب انا سالت في الموضوع ده استاذي المهندس وصفي وليم نسيم قال غير موجود
يا اخى الفاضل انا وضحت لسعادتك انه بالفعل موجود ومش حكايه قميص رخيص وفيه زرار دهب الحكايه انهم لما وضعوا الماده دى كانت رخيصه ومع مرور الزمن ومع استخداماتها السيئه عدلوا مكانها واستغلوها فى حاجات اخرى

  #18  
قديم 04-23-2012, 01:53 PM
الصورة الرمزية ابوتقى 20
ابوتقى 20 ابوتقى 20 غير متواجد حالياً
مصراوى محترف
تاريخ التسجيل : Dec 2010
المشاركات : 2,379
الدولة : مصر( بنها العسل )
افتراضي


اخوانى الكرام هذا الموضوع مجرد كلام واشاعات تتدوال من فترة لاخرى دون اى نتيجه ودون اى دليل او برهان فكلما سعيت خلف كلام احدهم فى النهايه يقول انا سمعت وهذا خير دليل على عدم جدية الامر وتقبلوا جميعا فائق احترامى

التوقيع

م/سامح ابوالمجد
  #19  
قديم 04-23-2012, 09:54 PM
الصورة الرمزية امير النجار
امير النجار امير النجار غير متواجد حالياً
مصراوى جديد
تاريخ التسجيل : Apr 2012
المشاركات : 22
الدولة : مصر
افتراضي


السادة المهندسين برجاء العلم ان الزئبق الاحمر اسمة فى علم الكيمياء

أكسيد الزئبق الثنائي مركب كيميائي له الصيغة HgO ، ويكون على شكل مسحوق بلوري أحمر، ويمكن أن يوجد منه لون أصفر وذلك حسب كبر البلورات. أكسيد الزئبق الثنائي مركب سام جداً مثله مثل فلز الزئبق
الخواص
• لأكسيد الزئبق الثنائي انحلالية ضعيفة في الماء، حيث ينحل منه 52 مغ/ل عند الدرجة 25°س. بالمقابل فإن أكسيد الزئبق الثنائي ينحل بسهولة في الأحماض حيث يشكل الأملاح الموافقة.
• بتسخين المركب فوق 500°س يتفكك أكسيد الزئبق الثنائي إلى العناصر المكونة له الأكسجين والزئبق:
2HgO –Δ→ 2Hg + O2
الوفرة الطبيعية والتحضير
يوجد أكسيد الزئبق الثنائي في الطبيعة في معدن نادر الوجود يدعى مونترويديت Montroydite.
يحضر أكسيد الزئيق الأصفر من تفاعل ملح للزئبق الثنائي مع كمية فائضة من هيدروكسيد الصوديوم حسب المعادلة:
HgCl2 + 2NaOH → HgO + H2O + 2NaCl
أما أكسيد الزئبق الأحمر فيحضر من التفكك الحراري لمركب نترات الزئبق الثنائي حسب المعادلة:
2Hg(NO3)2 –Δ→ 2HgO + 4NO2 + O2


أكسيد الزئبق الثنائي
الاستخدامات
• يستخدم أكسيد الزئبق الثنائي في تحضير فلز الزئبق وذلك بالتفكك الحراري للمركب. كما أم مزيجاً من أكسيد الزئبق الثنائي مع فلز الزئبق يستخدم من أجل تحضير أملاح الزئبق الأحادي مثل كلورات الزئبق الأحادي Hg2(ClO3)2.
• يدخل أكسيد الزئبق الثنائي كمادة في تركيب المهبط في بطارية الزئبق [2].
السلامة
مركب أكسيد الزئبق الثنائي مركب سام جداً، يجب أخذ الحذر والحيطة عند التعامل به، ويجب اتباع إجراءات السلامة المخبرية فهل من المعقول ان يضع هذا المركب فى جهاز الكل سمع فقط ولم يرى بالعين والله سبحانة وتعالى اعلم بحال خلقة

  #20  
قديم 04-24-2012, 12:13 AM
الوجيه الوجيه غير متواجد حالياً
خائن للامانة
تاريخ التسجيل : Feb 2011
المشاركات : 3,400
الدولة : مصر
افتراضي


السلام عليكم
تحياتى للجميع
الموضوع مغلق لعدم اهميته
وقد تم الرد فيه بما فيه الكفايه
نرجوا متابعة الاعطال مع الاعضاء المهمه الاساسيه للورشه
وشكرا لكم جميعا

موضوع مغلق

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
موضوع مهم جدااا لاصلاح التلفزيونات التى لا تعمل الا بنبضه الايسى الكبير حسين31 صيانة التليفزيون 12 08-17-2013 06:10 PM
لكل عشاق الاغانى القديمه اللى سمعناها كام مره واختفت فجأه زى المطربه حنان واغانى حميدالشاعرى القديمه خالدالجوكر الأغانى و الفيديو كليب 7 07-04-2012 08:54 PM
موضوع الارقام الغير صحيح هل ده دور تانى علاء مدكور نتائج الشهادات و تنسيق الجامعات 1 06-10-2012 04:11 PM
موضوع هام هل الكلام ده صحيح السوسى على تردداات القنوات الرياضية 3 06-08-2012 06:30 PM
الفلاشه القديمه شغاله موضوع منقول محمد صديق كيوماكس 999 وفيجا و هيروشيما و باراكليبس 49 05-11-2011 05:12 PM


الساعة الآن 12:45 PM.


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd
____________________________________
مصراوى سات

الكنز المصرى الفضائى الذى تم اكتشافه عام 2004 ليتربع على عرش الفضائيات فى العالم العربى
____________________________________